Biznes

Jak skutecznie szukać pracy?

Poszukiwanie pracy to nie lada wyzwanie i ogromny stres. Czasem mamy sporo szczęścia lub tak cenione umiejętności, że nie nastręcza nam to problemu, czasem wręcz przeciwnie-szukamy zajęcia miesiącami. Jak szukać pracy, by ją znaleźć? Zła wiadomość-nie istnieje złota rada, która zadziała zawsze, na każdym rynku i dla każdego pracownika. Dobra wiadomość-istnieje katalog narzędzi i działań, które wspierają w efektywnym szukaniu pracy.

Zanim w ogóle zaczniesz….

Skuteczne szukanie pracy warto poprzedzić skrupulatnie opracowanym planem. Najpierw określ i wypisz wszystkie swoje kompetencje, zarówno twarde, jak i miękkie. Pomoże Ci to usystematyzować kierunki poszukiwań i będzie nieocenioną pomocą przy konstrukcji dobrego CV. Potem przyjrzyj się tym notatkom i zastanów, czy niektórych z punktów w prosty sposób nie możesz rozszerzyć, poszerzając kompetencje, stajesz się bowiem atrakcyjniejszą zdobyczą dla pracodawców lub headhunterów. Nie musisz mieć środków na inwestycje w dodatkowe szkolenia, wiele umiejętności można zdobyć we własnym zakresie, przy pomocy internetu, znajomych i własnej systematycznej pracy. Nakreśl kierunki poszukiwań. Proste pytanie-co chcę robić i gdzie pracować. Wbrew pozorom, wiele energii można stracić na chaotyczne poszukiwania jakiejkolwiek pracy. To duży błąd. Skompletuj dokumenty potwierdzające Twoje kompetencje i napisz dobre, zwięzłe CV. Na tym etapie warto też udać się do doradcy zawodowego lub coacha, można znaleźć nieodpłatne programy tego typu, chociaż jeśli możesz w to zainwestować, to opłacalne inwestycja.

Dywersyfikuj źródła poszukiwań

Po pierwsze-zrób kilka założeń, zanim zaczniesz: poświęcisz na to dużo czasu, będę działać systematycznie, wykorzystam wszystkie potencjalne źródła nowej pracy. To może wydawać się oczywiste, ale przede wszystkim wszyscy muszą się dowiedzieć, że szukasz nowej pracy. Pomocne są tu nowoczesne narzędzia z zakresu social media. Twój profil powinien znaleźć się na popularnych portalach, które analizują headhunterzy. W Polsce nadal doskonałym źródłem pracy w wielu branżach są polecenia znajomych. Poinformuj wszystkich, że jesteś w trakcie poszukiwania pracy.

Aplikuj z głową

Na szukanie pracy musisz poświęcić dużo czasu i zaangażowania, dlatego dbaj bardzo o te dwa zasoby i nie trać ich na ogłoszenia, które nie są prawdziwymi ogłoszeniami rekrutacyjnymi. Bądź szczególnie wyczulony na ogłoszenia- reklamy, których prawdziwym celem nie jest rekrutacja, tylko reklama firmy (cechy charakterystyczne: duża nazwa firmy, bogata grafika, oczekiwania określone bardzo ogólnikowo-brak konkretnych wymagań, brak namiarów na osobę odpowiedzialną za rekrutację, duży format ogłoszenia). Szkoda na nie Twojego czasu. Drugą kategorią takich pułapek, są ogłoszenia, których prawdziwym celem jest budowa baz danych. Jak powinno być w takim razie skonstruowane ogłoszenie, na które warto odpowiedzieć? Ogłoszenie powinno zawierać:

  • nazwę firmy,
  • opis działalności firmy,
  • dokładną nazwę stanowiska, charakterystyczne i specyficzne wymagania stawiane kandydatowi na dane stanowisko
  • ofertę pracodawcy-dokładny adres, telefon, sposób kontaktu (osoba odpowiedzialna za rekrutacje)

W ogłoszeniach raczej nie powinna być zaznaczona preferowana płeć lub wiek potencjalnego pracownika.

Artykuł został przygotowany przy współpracy z Grupa Progres

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *