Co to jest franczyza?

Czy od dłuższego czasu chodzi Ci po głowie pomysł założenia własnego biznesu? Bardzo słusznie – otwarcie działalności gospodarczej daje często poczucie niezależności i staje się wyjątkową alternatywą w czasach, gdy o etat jest naprawdę trudno. Nie wiesz jednak jak zabrać się za start firmy? W takim razie zobacz, czy czasem nie warto zainteresować się franczyzą. Ten sposób prowadzenia biznesu od wielu już lat cieszy się w Polsce sporą popularnością. Czym jest franczyza i na czym polega? Odpowiedź znajdziesz poniżej.

28Wyobraźmy sobie następującą sytuację – przedsiębiorca ma pomysł na to, aby otworzyć sklep ogólnospożywczy. W czasach jednak, gdy musiałby konkurować z dużymi markami dyskontów szybko zapewne zwinąłby swój interes. Gdyby jednak mógł działać pod szyldem jednej z dobrze znanych w całej Polsce sieci sklepów, wówczas jego szanse na duży zarobek automatycznie rosną. I tu pojawia się opcja franczyzy, czyli prowadzenia punktu z usługami pod znakiem towarowym innych, większych i rozpoznawalnych przedsiębiorstw.

Czym jest franczyza? – definicja

Franczyza to specjalny system sprzedaży towarów lub usług oparty między dwoma przedsiębiorstwami. Z jednej strony stoi franczyzodawca, czyli większa firma o utartej renomie i marce, która nadaje prawa do używania nazwy i logo firmy drugiej stronie przedsięwzięcia – franczyzobiorcy. Oczywiście cały ten proceder daje wymierne korzyści obu podmiotom. Franczyzodawca pobiera za użyczenie swojego miana odpowiednie opłaty, a franczyzobiorca ma większe szanse na powodzenia otwartego biznesu. Jak to wygląda w praktyce?

Obowiązki franczyzodawcy

Franczyzodawca nie jest właścicielem przedsiębiorstwa, któremu nadaje prawa do skorzystania ze swojego logotypu i nazwy. Nadal zachowuje on jednak status właściciela znaku towarowego. Franczyzodawca zobowiązany jest dostarczyć franczyzobiorcy wszystkie wskazówki, według których powinien być prowadzony pod szyldem firmy biznes. Franczyzodawca za swoją rolę pobiera od drugiej strony przedsięwzięcia odpowiednie opłaty.

Franczyza – jakie opłaty

Stosunek franczyzobiorcy do franczyzodawcy można porównać do kredytobiorcy i banku. Za udzielaną pomoc przedsiębiorca musi oczywiście zapłacić. Są dwa rodzaje głównych opłat – wstępna oraz okresowa. Ta druga może przybrać postać zarówno stałego czynszu, jak i wynagrodzenia zależnego od obrotu notowanego w danym okresie przez punkt franczyzodawcy. Ile konkretnie wynosi franczyza? To zależy już od samej branży i marki, która decyduje się na udzielenie zgody na korzystanie z jej nazwy.

Czy warto?

Ilość przedsiębiorstw działających na mocy franczyzy pokazuje, że tak! Początkujący przedsiębiorca z pewnością ma obawy, że jego pomysł na biznes może okazać się totalną klapą. Franczyza jest dla niego w jakimś stopniu zabezpieczeniem, które zmniejsza ryzyko rychłego bankructwa. Na dodatek sporo dużych firm szuka lokalnych przedsiębiorców, chcących działać na zasadzie tej specyficznej dzierżawy. Świadczyć mogą o tym liczne oferty zamieszczane na portalach dotyczących pracy.

Dla kogo?

Z pewnością dla początkujących, którzy mają pewne obawy co do swoich pomysłów na biznes. Prowadzenie interesu na zasadzie franczyzy to sprawdzony sposób i z pewnością opłacalny. Dodatkowo bezpieczny i uczący sporej odpowiedzialności.

Są jakieś minusy?

Jak zawsze. Franczyza to opcja niezwykle ciekawa, ale posiadająca także swoje mankamenty. Przede wszystkim nie skorzystają z niej ci, którzy mają pomysł na biznes innowacyjny. Jeśli znalazłeś/znalazłaś na rynku prawdziwą niszę, nawet nie myśl, że znajdziesz kogoś, kto zechce zaryzykować dla Ciebie swoją marką. Franczyza, choć daje niemal pełną niezależność, to niektóre ruchy i decyzje przedsiębiorcy mogą być ograniczane polityką franczyzodawcy.